Världens godaste bröd 1

för jag misstänker att det kommer komma fortsättnign på "världens godaste bröd"
det blev det godaste brödet jag nånsin har ätit :) det är lätt att göra men tar tid.

3dl kallt vatten
10 g färsk jäst
1 msk honung
1,5 tsk salt
5,5 dl vetemjöl special
1 dl grovt rågmjöl
3 dl valnötter (men jag hade bara 1 dl hemma, så jag tog lite torkad blandad frukt och solrosfrön också)

rör ut jästen i vattnet, blanda i övriga ingredienser men ta valnötterna sist (annars kan mjöl fastna i nötternas håligheter). Sedan är det ett s.k. vila-vika-bröd där man låter degen vila 30 min efter ihopblandandet, sedan tar man tag i ena kanten av degen drar ut den lite och viker in mot mitten, tills man har vikt hela varvet runt. Låt vila 30 minuter till, sedan ny vikningsomgång o.s.v. efter 3e vikningen låter man degen jäsa 1 timme, sedan häller man ut degen på mjölat bord, viker igen och lägger degen med vikningsskarvarna neråt och täcker över med bakduk. ny jäsning ca 1 h. 

under tiden värmer man ugnen till 250 grader och sätter in två plåtar. Den undre plåten är för att lägga isbitar på för att skapa ånga som gör degen mer elastisk (OBS plåten kan slå sig av temperaturskillnaderna så det bör vara en skräp-plåt). När degen jäst färdigt vänder man över den försiktigt på bakplåtspapper och för över bakplåtspappret med hjälp av t.ex en skärbräda på den heta plåten i ugnen. Den gamla vikningsskarven är nu uppåt så brödet kan spricka i den när det växer i ugnen, lägger några (jag tog 4) isbitar på den undre plåten o stänger luckan. Låter det stå i 15 minuter. sänk värmen till 225 om skorpan börjar få för mycket färg. Efter 15 minuter öppnar man ugnsluckan för att släppa ut ångan för att på så sätt få torrare i ugnen och hårdare skorpa. Därefter vädrar man ut fukt var 5e minut tills brödet varit inne i 35 min. Ta ut det och låt svalna på galler.

Det där ångtricket verkar funka, jag fick riktigt fin skorpa på mitt bröd, nästan lite väl krispig.

Vad det gäller den något omständiga jäsningen och vikandet av brödet så finns det säkert alternativa sätt att göra det, men jag tror att den långsamma jäsningen gör brödet lite segare liksom, och inte alls lika smuligt som det brukar bli när jag bakar "vanligt" bröd. Det både ser ut och smakar proffsigt. Men det hinns knappt göras efter en arbetsdag så det passar bättre som helgprojekt.

REceptet och mååånga andra spännande recept på bröd med liten arbetsinsats men lång jäsning finns i boken "Enklare bröd" av MArtin Johansson, sök på bokus el liknande så hittar du den. boken får det att låta mindre omständigt än jag lyckades med här ;)

Lycka till, det ÄR värt tiden. Mums.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0