Sötpotatissoppa med ostmuffins

1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar (tips Renée Voltaires Lantbuljong är god och utan onödiga tillsatser och smakförstärkare... I like!)
1 stor sötpotatis, 700g
1 vitlöksklyfta
salt
svartpeppar
Jag har för mig att jag hade vanlig gul lök i också... Fräs lök o vitlök först, sen skalad sötpotatis i bitar, på med vatten o buljong, koka tills potatisen är mjuk, mosa/mixa slät, smaka av med lite peppar.
*
50g smält smör
4 dl vetemjöl
1/2 msk bakpulver
1/2 tsk salt
2 dl mjölk
2 dl riven god ost (jag gillar cheddar och smakstark prästost)
solrosfrön att strö ovanpå
Blanda allt till en smet. fördela i muffinsformar, strö solrosfrön överst. 250 grader max 10 min.
*
Mjölet går med fördel att byta ut en del mot grövre mjöl. Jag tyckte muffinsen blev lite torra, men ett ägg i smeten kanske skulle hjälpa upp det. Jag är nyfiken på andra smaksättningar också. Soltorkade tomater och feta känns som det skulle kunna vara en hit.
*
Sötpotatis har lägre GI än vanlig potatis och gick hem hos sonen, antaligen tack vare den söta smaken. Han åt flera portioner. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0