Kettlebells- a love story

Får försöka att hålla detta kort för denna fantastiska träningsform har jag mycket att säga om. Jag ska väl börja med att ge er min syn på bra träning:
*
Tidseffektiv, enkel, jobbig och roligt
*
En Kettlebell är en kanonkula med handtag http://sv.wikipedia.org/wiki/Kettlebell. Linus Johansson skriver i sin bok "Träna med Kettlebells" att ett bra tränignsprogram kan vara som att springa 5 km, styrketräna hela kroppen och åka slalom-samtidigt. I flera av basövningarna tränas både styrka och uthållighet i samma övning vilket gör det väldigt tideffektivt. De flesta klassiska kettlebellövningar kräver att hela kroppen jobbar samtidigt, inte isolerade muskler.
*
Tekniken är superviktig... Tyvärr insåg jag det den hårda vägen då jag i ett av mina första möten med kettlebells lyfte en alldeles för tung och skadade ryggen så jag knappt kunde göra ett dugg på 2 månader. Att lära ut teknik är den allra största utmaningen när jag håller i Kettlebell-pass som instruktör. Så många som kröker ryggen, eller böjer handlederna trots att man säger att hålla ryggen neutral/handlederna raka i micken 10 gånger. Jag ska kanske försöka gå runt ändå och korrigera teknik, men det ÄR ju så svårt att göra utan att den man vill hjälpa känner sig utpekad.
*
Jag kanske ska återknyta till rubriken på inlägget. Kettlebells funkar fantastiskt för mig, jobbigt, kul och resultat på kort tid. Vare sig man är ute efter starkare muskler, större muskler, minska på kroppsfettet, eller bara träna för att hålla igång så är det rätt träningsform (beroende på vikt på kulan, och passupplägg). Idag står 55 min Kettle 1 på schemat. Passet var fullbokat redan i måndags. Det kommer blir bra drag, ska bli så roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0