hejhej här är jag

Jag har inte hunnit hit på kvällarna. somnat eller gjort annat. Oftast somnat...
Nu står helgens andra surdegsbröd i ugnen. Bröd till brorsan, som brukar slänga sig över det hembakta när han är här ;)
kommer inte ihåg om jag delat med mig av receptet innan, det kommer ifrån boken "enklare bröd"som nästan alla bröd jag bakar gör... :)
Surdegsbröd
2 msk surdegsgrund (om man itne vill göra egen så kan jag dela med mig av min.)
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl
Låt stå över natt eller över dagen.
3 dl ljummet vatten
linfrö ett par msk kanske
solrosfrön...ganska mycket
1 dl rågmjöl
5-7 dl rågsikt (tills degen känns lös men sitter ihop liksom...)
1 tsk salt
1 tsk hel kummin, eller andra brödkryddor, eller spiskummin blir också gott
Låt jäsa 2-3 timmar eller tills degen blivit ungefär dubbelt så stor. Det här varierar otroligt mycket. jag jäser max 3 timmar, kortare om surdegen är väldigt pigg. för över till brödform och jäs en timme till. Eller 3 om man som jag gjorde idag somnade jämte T. Skjuts in i ugnen på 250 grader. Sänk om brödet börjar få för mkt färg. ca 35 minuter. Fäääärdigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0