sallader

Coleslaw
Vitkål
morötter (ungefär 1/4 av vitkålsvolymen blir bra)
1 del majonäs
2 delar kesella 10% fett
persilja (för jag älskart)
en yttepytteliten pressad vitlöksklyfta
*
Strimla vitkålen (osthyvel blir bättre än kniv, men lite omständigare) och morötterna, blanda allt.
*
vitkålssallad med vinägrett
Vitkål
rapsolja
vit balsamvinäger (jag gillar vinägersmak så jag brukar ha lika delar olja o vinäger)
salladskrydda
*
Linssallad
3-4 dl kokta Belugalinser, eller gröna linser, kanske puylinser
1 äpple i lagom salladsbitar
1 finhackad röd lök
persilja
saften av en halv citron
1-2 msk rapsolja
lite andra kryddor om man vill (jag har en som heter eldigt örtsalt: örtsalt med chili o stark paprika i. Det passar bra)
*
Tipsar om att det är lätt att göra en laddning med ett par olika sallader på söndagskvällen (måndagskvällen, eller vilken dag som helst) som man sedan kan komplettera sina matlådor med under veckan ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0