Mer Linas matkasse- Orientalisk köttfärslimpa med gurkfraiche

En riktig toppenrätt, går snabbt och blir en saftig och god köttfärslimpa
Blanda:
2 msk kinesisk soja
2 msk honung
1 msk olja
1 dl mjölk
10 cm finstrimlad purjolök
500 g köttfärs
2 krm svartpeppar
*
Forma till en ganska smal köttfärslimpa i en ugnsfast form. Laga på 225 grader i ca 25 minuter. Koka vad du nu vill ha till, vi hade quinoa. Blanda 1dl creme fraiche med 1/2 grovriven gurka och 1 rågad tesked chipotle-pasta (rökta chilifrukter mixade till en pasta) eller sambal oelek (är starkare än chipotle, så ta lite mindre om du föredrar denna varianten). När köttfärslimpan var färdig skulle 225 g f.d. frysta, nu tinade, majskorn hällas över köttfärslimpan, och salladsblad skulle dekorera runt.
*
Salladen struntade dock jag i, jag ser inte poängen i isbergssallad/krispsallad etc. de som bara innehåller vatten... Ok om de smakar nåt, som ruccola, och sån där röd, rossi kanske den heter, som är lite besk. Men när det bara är vatten och lite klorofyll, nä då kan det vara för min del. Tacka vet jag kålsallader, bön- och linssallader, avocado, broccoli och blomkål, rivna morötter etc. Listan kan göras jättelång :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0